
NRL News 
Page 16 
August 2006 
Volume 33  
Issue 8 
 
Science’s Stem Cell Scam  
BY Michael Fumento 
 
Embryonic stem cells (ESCs) receive tremendous media attention, with oft-repeated claims 
that they have the potential to cure virtually every disease known. Yet there are spoilsports, 
self included, who point out that they have yet to even make it into a human clinical trial. This 
is even as alternatives—adult stem cells (ASCs) from numerous places in the body as well as 
umbilical cord blood and placenta—are curing diseases here and now and have been doing so 
for decades. And that makes ESC advocates very, very angry. 
 
How many diseases ASCs can treat or cure is debatable, with one website claiming almost 80 
for umbilical cord blood alone. Dr. David Prentice of the Family Research Council, using stricter 
standards of evidence, has constituted a list of 72 for all types of ASCs.  
 
But now three ESC advocates have directly challenged Prentice’s list. They’ve published a 
letter in Science magazine, released ahead of publication obviously to influence President 
Bush’s promise to veto legislation that would open wide the federal funding spigot for ESC 
research. The letter claims ASC “treatments fully tested in all required phases of clinical trials 
and approved by the U.S Food and Drug Administration are available to treat only nine of the 
conditions” on his list. 
 
Well! One answer to that is that it’s nine more than can be claimed for ESCs. Further, there 
are 1,175 clinical trials for ASCs, including those no longer recruiting patients, with zero for 
ESCs. But a better response is that the letter authors come from the Kenneth Lay School for 
honesty, as do the editors at Science.  
 
In the detailed attachment to their letter, the Science magazine writers aren’t just at odds 
with Prentice but the medical community as a whole. For example, regarding sickle cell 
anemia, they claim “adult stem cell transplants from bone marrow or umbilical cord blood can 
provide some benefit to sickle cell patients” and “hold the potential to treat sickle cell 
anemia.”  
 
“Some benefit” and “potential”?  
 
An article from the May 2006 issue of Current Opinion in Hematology notes that “there is 
presently no curative therapy” for sickle cell anemia other than allogeneic hematopoietic stem 
cell transplantation.  
 
“Hematopoietic” means from marrow or blood; “allogeneic” means the cells are from another 
person. Seminars in Hematology (2004) states, “... curative allogeneic stem cell 
transplantation therapy” has “been developed for sickle cell anemia.” Meanwhile, “... curative 
allogeneic stem cell transplantation therapy [has] been developed for” sickle cell anemia 
according to Current Opinions in Molecular Therapy (2003), while “hematopoietic stem cells for 
allogeneic transplantation” are “currently the only curative approach for sickle cell anemia” 
observes the journal Blood (2002). (All emphasis mine.) 
 
What does everybody seem to know that the Science writers and Science editors don’t? 
 



Words like “could” and “potential” are trick phraseology used throughout the letter 
attachment for ASC curative therapies that have been used routinely for years. This appears to 
give them no advantage over ESC therapy, all of which boasts nothing but potential. 
 
The writers are correct about FDA approval; but that’s a trick. Some ASC therapies are 
approved in other countries but not yet here. More importantly, stem cell therapy is not a drug 
and therefore the FDA doesn’t regulate it the same way. Some have been used successfully for 
decades with no one seeking or receiving federal approval.  
 
For that matter, aspirin is a drug but by their standards it only has potential use for aches and 
pains since it never went through the clinical trial process and the FDA has never given it 
formal approval.  
 
How can Science not know all this? Simple; it does. I’ve written repeatedly of how Science has 
made itself a propaganda sheet for ESC research, as well as other political causes. At the least, 
it should change its name to Pseudoscience. Sometimes it prints easily falsifiable studies, such 
as this, attacking the usefulness of ASCs. Other times it falsely promotes ESCs. That culminated 
in January when the journal was forced to retract two groundbreaking ESC studies that proved 
frauds.  
 
The journal wants to flood unpromising ESC research with taxpayer dollars because private 
investors know just how very unpromising it is. Now yet again Science has showcased the 
scientific and moral bankruptcy of the entire ESC advocacy movement.  
 
This first appeared at National Review Online, July 18, 2006, and is reprinted with the author’s 
permission. 


